2 Ağustos 2012 Perşembe

Kedilerde Şeker Hastalığının Belirtileri

Kediler sevimli hayvanlar. Her birinin ayrı bir karakteri ve huyu var. Etrafta da çok sevimli, cana yakın veterinerler var; kedinize iyi davranıp karşısında şirinlikler yapıyor; hatta tırnaklarını kesiyor ve belki de yaz aylarında tüyleriniz traş ediyorlar. Ancak hastalandığında veterinerlere ne kadar güvenebileceğiniz ile ilgili kuşkulara kapılabilirsiniz. Yanınızda hasta kediniz ile veterinere gittiğinizde, sizi; olmadık biçimde korkutup, minik dostunuz için aslında gereği olmayan testlerden geçmesi için karar vermek zorunda bırakabiliyorlar. Para kazanmak için gereken her hamleyi sıraya diziyorlar. Bu minik canlıla riçin vakit önemli. Siz olan bitenin farkına varıncaya kadar büyük vakit kaybediyor minik dostunuz. Tüm veterinerle böyle değil elbette.. 

Bizim dilimizde hazırlanmış, hayvan sağlığı üzerine bilgilendiren internet sitesi ya da forumlar yok malesef. İnsan sağlığı farklı durumda değil ki hayvana sıra gelsin diyebilirsiniz. Hal bu durumdayken veterinere gittiğinizde  tamamen onun insafına kalıyorsunuz. Size bilmiyorum demiyor, sıralıyor da sıralıyor. Ancak yabancı dildeki sitelerden sahip olduğunuz ev hayvanının gösterdiği belirtilere bakarak en azından, o minik canlının hastalığı hakkında fikir sahibi olmanız mümkün. 

Eğer kedinizi karbonhidrrat ağırlıklı besliyorsanız, kuru mamaya dayandıysanız, sevimli, tombik bir canlı haline geldiyse diabet jastası olmaya aday olduğunu bilmelisiniz. 

Kediniz sekiz yaşını geçtiyse, aşırı kilolu ve hayli iştahlıysa... Kedilerde Şeker Hastalığını Belirtileri şöyle... 


1 - Kedi önce bir kusma dönemi geçirip, bir kaç gün boyunca mama yediğinde, su içtiğinde istifra eder.


2 - Bir kaç gün aç kalsa bile vücut ağırlığının yarısını bulan, hatta geçen korkunç kilo kaybına uğrar.


3 - Kusma dönemini geçirdiğinde normal yaşamına döner. Ancak su tüketiminde aşırılıklar başlar. Su kabına sarılır uyur, uyanır su içer. Sonra tuuvalete gider. İdrara çıkma sıklığı artar. 


4 - Kedi, vücutta depo edilmiş tüm yağları yakar. Yağ bütünce sıra kaslara gelir. Kedinin arka bacakları kuvvetten kesilir. Bir yerlere atlayamaz, yalpalayarak yürümeye başlar. 


Bu belirtilerden bir tanesini bile görüldüğünüde kedinizi mutlaka veterinere götürün ve şekerden kuşkulandığınız için kan testi istediğiniz mutlaka söyleyin. 


Tedavisi mümkün ancak paragöz, ya da cahil veterinerler bu sürprizi en sona saklayabilirler. Diabet kontrolü için ısrarcı olun. 

Kedilerde 3 çeşit diabet var. İnsanlarda olduğu gibi değil, dönemsel olabiliyor, tedavisi kolay. Kediniz sağlıklı görünümüne kısa sürede kavuşabilir. 

İnsülin tedavisi ya da ağızdan verilecek ilaç ile tedavi edebiliyorlar. 

Arka ayaklarındaki kasların erimesi esnasında sinirler zarar gördüğü için yürümenin normale dönmesi biraz zaman, sabır, B12 tedavisi ve egzersiz vapılmasını gerektiren bir dönemi şart kılıyor. Teşhis olduktan sonra korkmayın, ancak ihmal de etmeyin.

Bir de minik dostunuzu veterinere götürme alışkanlığınız varsa sorular sormaktan çekinmeyin, her bir hastalığına dair detayları, neden o tedavi yöntemini seçtiğini anlatmasını isteyin. Sürekli soran kişiye karşı daha dikkatli oluyorlar. Ya da en azından siz sorularınıza tatmin edici yanıt alıp almadığınıza bakarak veterinerinize bağlılığınızı sorgulayabilir, yeni ve işinin ehli bir veterineri bulmayı deneyebilirsiniz. 



15 yorum:

  1. Selam Vladimir,
    Şimdi buraya gelip, kedili yazıları okuyunca, Alice'le Kedi'nin muhabbeti geldi aklıma. İlla her konuyu edebiyata ya da sinemaya çekecem ya:)İdare ediverin beni olur mu?

    "...
    - Ama ben deliler arasına gitmek istemiyorum, dedi Alice.
    - Ah, elinden bir şey gelmez. dedi Kedi.
    - Burada hepimiz deliyiz. Ben deliyim. Sen delisin.
    - Benim deli olduğumu nereden biliyorsun?" dedi Alice.
    - Deli olmalısın", dedi Kedi. Yoksa buraya gelmezdin."

    Alice Harikalar Diyarında'nın Kedi'siyle sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alice'li iki romanı da çok severek okumuştum çocukluğumda :)

      Sil
  2. Demek iri cins ve tombişçe:) bir pisi sahibi olarak ihtiyacım varmış bu bilgilere..okudum, rahatladım:)

    Artık hekime başvurmadan önce ön bilgi sahibi olmak hayati bir anlam taşıyor anlaşılan....
    Teşekkürler.

    Ama dolaptaki hırsız müthişmiş..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 400 de bir başa gelen bir hastalık ama iyi veteriner tanıdık yoksa kaosla karşılaşılıyor. Hoş insan hayatı içinde aynısı söz konusu bu ülkede. İnsanların alnında iyi doktor salak doktor yazmıyor vet ler de aynı.

      Sil
  3. Vladimir, bir şey sorabilir miyim? Bu günlerde kedilerle ilgili o kadar çok yazılar var ki bloglarda, kediler için özel bir hafta mı merak ettim. Bir kedim bile yok anlatabiliyor muyum? Kedi muhabbetlerine ancak edebiyat kanalından dalabiliyorum:) Şimdi kedili bir şiir yazsam mı diye aklımdan geçirmedim değil:)) Konuyu iyice dağıtmayayım. Neyse.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dİğer blogları bilmiyorum ama "sokak kedileri" etiketi altına iki yıldır yazıyorumi sokakta çektiği kedi resimlerinden hareket edip ben deki izlenimlerini not ediyorum...

      Bir de kendi keidlerimle ilgili yazıları arada, aşırıya kaçmaksızı yazıyorum.

      Kedim de diabet olduğunu kıs asüre çnce öğrendim ve teşhis üsreci veterinerlerin bilgisizliği ya da aç gözlülüğü yüzünden uzadı. En sonunda teşhisi ingilizce kaynaklardan okuduklarımım ışığında, kendim koydurttum. Resmen ite kaka teyidini aldım tahilllerle, "a biz niye akıl edemedik?" gibi bir durum bile oldu. Yüzsüzlük işte. Kedilerde şeker hastalığına dair doru düzgün Türkçe yazı yok internette. Gün olur birisi kedimin arka ayakları tutmuyor, yürüyemez oldu, çok acı çekiyor yazıp google da aratuırsa ve benim bloguma gelirse, belki kedisi ölmez, okuduklarının ışığında bir veterinerle el ele verip hayatta kalmasını sağlamaya yararı olur diye düşünüyorum.

      Bu tanı aşamasının son basamağı da kedinin kör olması, idrar kesesinde ve cinsel organlarında tedavisi zor yaraların açılıp hayvanın acılar içinde ölmesi.

      Bloglar kedi hakkında yazsın ya ne zararı var?

      Kedili şiir mi? yaz, ben okurum. İlginç olur hatta :)

      Sil
  4. Tamam Vladimir, benden günah gitti. O halde burayı şiir bombardımanına tutarım:)) Bloglar elbette kedili yazılar yazsın. Benim bir kedim bile yok zaten. Sonra sevdiğim kedili şiirleri nereye yazacağım:)) İlk olarak Orhan Veli'den Kuyruklu Şiir geliyor. Buyrunuz...

    "Uyuşamayız, yollarımız ayrı
    Sen ciğercinin kedisi, ben sokak kedisi.
    Senin yiyeceğin kalaylı kapta
    Benimki aslan ağzında.
    Sen aşk rüyası görürsün, ben kemik
    Ama, seninki de kolay değil kardeşim
    Kolay değil hani
    Böyle kuyruk sallamak tanrının günü..."

    Orhan Veli Kanık

    Vladimir neden acaba şiirli kedilerin hepsinin içinde bir uyumsuzluk söz konusu... Vay canına sayın seyirciler. Şimdi dikkatimi çekti:) Bakınız... İkinci kedili şiir Metin Altıok'tan geliyor...

    Bozlak Kedi ve Ölüm

    Kaç zamandır inatla bir sevdayı sürerim,
    Bilinmedik yüzünde balkıyan sis peçesi.
    Yolları ezberden ben hep ona giderim,
    İçimde düğüm düğüm bir bozlak cerbezesi.

    Sahi o bozlağı ben ilk nerde duymuştum?

    Ben ki çağ dışı bir uyumsuzluk delisi,
    Kendi ipimi belki kendim çekerim.
    Gölgeme dadanmış bir tuhaf güz kedisi,
    Her yere peşimden onu da sürüklerim.

    Sahi o kediyi ben ilk nerde görmüştüm?

    Durmadan garlara garajlara düşerim,
    Gayri bilmem ne olur size kalmış gerisi.
    Adıma arasıra törenle mum dikerimi
    Ölümüne gönülden bir merhaba yenisi.
    Sahi o ölümden ben ilk nerde ölmüştüm?

    Çok var kedili şiirler. Fazla alan zaptetmeyeyim:)

    Son olarak Nazım Hikmet'in o dünyalar güzeli dizeleriyle veda edeyim:)

    "su başında durmuşuz çınarla ben, bir de kedi.
    suda suretimiz çıkıyor
    çınarla benim bir de kedinin.
    suyun şavkı vuruyor bize
    çınarla bana bir de kediye"

    Nazım Hikmet

    Umarım dersi fazla dağıtmamışımdır:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süper bir paylaşım olmuş, ellerin dert görmesin...


      Acaba köpeklerle ilgili bir yazı yazıp sonra da kedilerin başına buyrukluklarına dair de bir başka yazı yazsam mı? ikisinin araaındaki kontrast da detaylarda gizli olsa mı dedim kendi kendime. :)))

      Sil
  5. 2 yasndaki kedime, 3 gun once kusmasi ve ardindan cok keyifsiz davranmasi seklinde baslayan halsizlik dizisi nedeniyle gittigimiz vet tarafindan sonunda seker tanisi kondu :(( daha cok erken degil mi.... Bugun serum aldi. Yarin hap almaya baslayacak... Hala yanimizda uyumuyor hala oynamiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmiş olsun, veteriner değilim malesef o yüzden erken mi bilemiyorum. Ama şunu bilin ki, doğru teşhis kondu ise ve siz tedavisini aksatmazsanız kısa süre sonra kediniz eski alışkanlıklarınıa geri dönecektir.

      Bizimki hala insülin iğnesine devam ediyor ve gayet mutlu. Ama perhizde, üstelik bu yeni beslenme düzenine alıştı. Arka ayaklarını kullanmaya yeni yeni başladı Az da olsa koşabildiği için çok mutlu.

      Arada kan tahlilini kendim yapıyorum, kediler kolay heyecanlanır bu da kan sonuçlarını değiştirebilir, o yüzden tahlil olayına da alıştırdım sıradan bir şey gibi kanını vermek içn kulağını kendisi uzatıyor, sonuçlar bu sebeple heyecan etkenine maruz kalmaksızın doğruya yakın çıkıyor olabilir.

      Sil
  6. Korkup tıkladım, Bücürük de kilolu:( kuru mama yiyor:( arada affedersin kusma oluyor yakında götüreceğim veterinerden çok korkuyor bir de o var of yaaa off kedin mi var derdin var ama çok seviyorum Allah korusun inşallah şeker olmaz.
    Çok teşekkürler arkadaşım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şeker korkutmasın tedavisi mümkün ve kedilerde geçici de olabiliyor. DÜzgün tedavi ile normal yaşamına dönüyorlar. Kusmaların nedenini araştırmak çok önemli. Benim bahsettiğim kusma ardarda ve seri kusma, bir şey yemese de bu istifra etmeye çalışma hali devam ediyor ve yürek parçalayıcı. Veterinerlerin çoğu yetkin değil maalesef. Ya da daha pahalı tedavisi olan hastalık teşhis koymaya çalışarak hayvan sahiplerini biraz daha fazla para kazanmak uğruna oyalıyorlar. Veterineri sınamak lazım. Okuyup gitmek söylediklerini araştırmak yerinde olabiliyor. Körü körüne güvem ölümcül Sonuçlara yol açabiliyor.

      Sil
  7. Abi çok teşekkür ediyorum paylaşımların için
    Bende çok kedi var son dönemde bazılarında bir hastalık baş gösterdi
    salgın gibi 3 tanesi öldü son ölende kusma ve ishal vardı acayip zayıfladı 1,1.5 günde öldü kusmaya çıkacağı zaman ve onu elimle tuttugumda maov diye çok acılı sesler çıkartıyordu dün öldü,birinci ölende şöyle bir durum vardı eskiden il doğduğunda deterjan veya soğuk kaynaklı bir solunum yolu rahatsızlığına yakalanmış ve 2 iğne yemişti yerlere doğru kafasını çevire çevire öksürüyordu vetereinertavsiyesisle kulağına fiskeler atıyorduk sonra o durumu geçti ama bir ara toprağa(bahçeye) inmeyi bırakıp bulunduğu yerelere yakın yerlere neresi denk gelirse halı, fayans çişini yapmaya başladı, büyük çisini normal yapıyordu bazen yumuşak bazen sert bazen ikisi karışık, sonra felç gibi bir durum oldu felç gibi değilde yerden kalkamıyor hemen döönüp devriliyordu kuyu içinde son dönemde çok zayıftı zaten ve çok acılı sesler çıkartarak çırpına çırpına öldü, bu arada diğer bazıları kusuyordu ama ishalleri var mıydı ona tam muvaffak olamadım, iç parazit kaynaklı olduğunu söylediler biheldon vermemi ve 15 günde bir tekrarlamamı ve filajile bu aralıkta devam etmemi söylediler, şimdi bu kusanlar iyileşti ama 1 yavru kedimde arka ayaklarda tutmama hastalığı başlamıştı hastalık sırasında ve halen devam ediyor ve diğer bir yavru kedidede dün başladı bu son bahsettiğim iki yavru aynı hastalığı geçirdiler tavuk göğsü yiyor sularını içiyorlar ama birinin iki bacağı sorunlu diğerininse tek bacağı sorunlu paytak paytak yürüyorlar, bu bbacak tutmamasının nedeninin pire olduğunu ve pire damlası kullanmamı söylediler. Aynı anda kusma hareketleri bazen yapıyor ama birşey çıkmıyor bu tek bacağı sorunlu olan yavruda, hepsine filajilin şekerli olan şurubundan veriyorum, biheldon hepsine verildi, pire damlaları damlatıldı acaba bu hastalık nedir? Ne yapmamız lazım, eğrelti otu bbuldum biraz kuru ama demleyip suyunu şırıngayla veriyorum kedi otu kökleri var elimde düzenli olarak polvit diye bir vitamin var tavuklarıma kullandığım biraz şekerli kokuyor ama veriyorum, şeker hastalığı mı acaba ve zarar verirmi bu şekerli laçlar?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kediyi korkutmadan, okşayarak yanınıza alıp, şeker hastalarının evdeki kan şekeri ölçümüne yarayan küçük cihazla şeker seviyesini ölçebilirsiniz. Cİhazın içindeki iğne ile kulağında küçücük bir noktadan kolayca kan alınabiliyor. Bir minik damla ile şekerini ölçebilirsiniz. Korkutup heyecanlandırırsanız şeker değerleri yüksek çıkabilir, çaktıradan kan almanız mümkün. Şeker kedilerde arka ayak kaslarının erimesine yol açıyor. Ama elbette "güvenilir" bir veteriner bulup teşhis aşamasında onu yönlendirmeye çalışırsanız kedilerinizin sağlıklarına kavuşmalarını sağlayabilirsiniz. Güvenilir kilit kelime yalnız, sayıları az. Çoğunlukla hayvan sahiplerini tedavi süreci pahalı ve ameliyat gerektiren hastalık tanısı sürecine sokarak oyalayıp para kazanma peşinde olabiliyorlar. Güven kazanmak için sorular sorun bıkmadan sorun önerdiği ilaçları internetten araştırın bahsettikleri hastalıkları aratırın karşılaştırın. Güvenilmez olanı hemen seçeceksiniz zaten. Geçmiş olsun.

      Sil
  8. merhaba ben dün kapımın önünde bir sokak kedisi buldum.Arka ayaklarını kullanamıyor ve yalpalıyordu. Araba çarptığını düşünüp hemen veterinere götürdük. ancak onlar da şeker hastası teşhisi koydu. yalnız bahsettiğiniz gibi kilo kaybı yoktu ve gayette tombuldu.sorun şu ki düzenli bakıma ve her gün veteriner ziyaretine ihtiyacı var ve böyle bir şey mümkün değil. Kediyle eve dönmemizi hiçbir şey yememesi gerektiğinde ve yarın geri getirmemiz gerektiğini söyledi. istedikleri miktar da oldukça yüksek. iyileşene kadar her gün 100 lira istiyorlar. en azda 1 hafta getirilmesi gerekiyormuş. sabah oldu ve kedi hala aynı durumda. sağ gözü doğru düzgün açılmıyor ve yaş geliyor. sıcak tutmamız gerektiğini söylediler ama kedi yaptığımız yataktan sürünerek kaçıyor. ne yapmamız gerekiyor bilmiyoruz lütfen yardımcı olur musunuz. acaba bu veteriner hekimler bizi kandırıyorlar mı? bu kediye bakamayız ama biz bakmazsak da ölecek

    YanıtlaSil

Yorumlar