7 Eylül 2016 Çarşamba

Krisha

Krisha yönetmen Trey Edward Shults'un ilk uzun metraj filmi, daha önce aynı adlı bir kısa film çekmiş. Film artık sık rastlamadığımız sinema lezzetine sahip. Gücünü iyi yazılmış diyaloglarının yanı sıra ciddi bir kareografi çalışması gerektiren mizansenlerinden alıyor. Görünürde olan biten bir şey yok, ancak dakikalar geçtikçe seyirci gözünün önünden geçen ve belki de farkına bile varmaksızın biriktirdiği ipuçlarını ve karakterlerin geçmişlerine dair izleri birbirine eklemeye başlıyor. İzleyici farkına bile varmaksızın içinde endişe ve gerilim kök salmaya başlıyor. 



Yönetmenin teyzesi Krisha Fairchild filme adını veren baş karakteri değme sanatçılarla yarışacak bir ustalıkla canlandırıyor. Azın aslında çok demek olduğunun bilincinde bir oyunculuk minik nüanslarla, jestlerle iç gerilimini kameraya yansıtmayı başarıyor. Büyük bir ihtimalle bu olağanüstü oyunculuk Oscar'a aday olan baş kadın oyuncu isimlerinin yer aldığı listede yer almayacak. Zira minik bir indie film bu. 




Altmış yaşlarındaki Krisha ABD'nin güney eyaletlerinden birindeki, kız kardeşinin yaşadığı orta üst sınıfa mensup ailelerin yaşadığı mahalledeki evinin önüne arabasını park ederken içinden nasıl bir kadının çıkacağı az çok bellidir. Zira arabanın sürücü kapısından dışarıya siyah uzun eteğinin bir kısmı sarkmaktadır. İçinden bembeyaz saçlı, kilolu, sarsak ve savruk hareketleri olan bir kadın çıkar. Eskiden bir hippiymiş gibi duran giyim tarzı ve rahat hallerine rağmen öfkeli bir kadına benzemektedir sanki, ne zaman patlayacağı belli değildir.Karşısına ilk çıkan evin kapısını çalar. Çaldığı yanlış kapıdır. Biraz düşününce doğru kapıyı anımsar. İçerisi kalabalıktır. Yeni gelen beyaz saçlı kadını herkes ayrı ayrı kucaklar. 




Krisha on yıldır ailenin hiçbir ferdi ile görüşmemiştir. Seneler sonra, şükran günü için bütün aile ilk kez bir araya gelmiştir. Hindi dolmasını Krisha hazırlayacaktır. Eğer bunu doğru dürüst yapmayı başarırsa annesine, kardeşlerine, onların çocuklarına artık içki bağımlısı olmaktan kurtulduğunu, hayatın içinde kendisine doğru bir yol çizmeye kararlı olduğunu ispat edebilecektir. Mutfaktaki hazırlıklar esnasında Krisha'nın parmaklarından bir tanesinin ucunun olmadığını fark ederiz. Krisha hem hazırlıkları yapmakta hem de açık mutfaktan oturma alanında olanları dinlemektedir. Hindinin içine konulacak taze baharatları, sebzeleri kesmeye başladığında film de parçalara bölünmeye başlar. O ana kadar düz bir akışı olan film öğleden sonra ile gece geç saatlere kadar olan zaman içinde ileri ve geri sıçramalar yaparak ilerler. Hindiyi fırına veren Krisha akrabaları ile beraber vakit geçirmeye başlar. Onların konuşmalarına kulak misafiri olur, bire bir konuşmalar onu huzursuz eder, on yıl az buz değildir aradaki mesafe hayli açılmıştır. Bir de hindinin istediği gibi pişip pişmeyeceği gerilimi vardır üzerinde. Soğuk ve mesafeli duruşunu atamamaktadır. Akrabalarla olan ilişkilerinin derecesi film ilerledikçe sürprizlere gebedir. Anlam veremediğimiz duygusal patlamalar da yaşanır ancak kurgunun oyunlarıdır bunlar, az önce olanı az sonra izlediğimizde taşlar yerine oturur. 

Yönetmen Shults ve baş oyuncusu Fairchild. Gerçek hayatta teyze & yeğen, filmde anne & oğul 


Krisha'nın artık iyi bir insan olduğunu ispat etme ve ailesinin takdirini kazanma mücadelesi fırındaki hindiyi hayat memat meselesi kadar önemli hale getirir. Krisha buna hazır mıdır peki? Ailesi onu kabul etse bile o değişmiş midir? O ailesine yeniden katılmaya hazır mıdır? Bu soruların cevapları birer birer yanıtını bulur. Krisha'nın öğleden sonrasını ve gecesini, sorunlarını, çözüm önerilerini ve bütün gerçekleri film ilerledikçe öğreniriz. 

Film açılışından itibaren oyuncuların peşine takılıp onları takip eden, çok yakınlarına kadar giren steady cam çekimleri ile yer değiştiren geniş planlardan oluşuyor. Ancak geçişler bir süre sonra farkına varılmadan izlenebiliyor. Filmin görüntü alanı da zaman ilerledikçe, hindinin fırından çıkma anı yaklaştıkça giderek küçülüyor. 

Film genel atmosferi itibariyle bana Ramon Zürcher'in yönettiği 2013 yapımı "Das merkwürdige Kätzchen / Tuhaf Bir Yavru Kedi" adlı filmi anımsattı yer yer.



Açılışından finaline kadar içindeki gerilimin üstesinden gelmeye çalışan bir kadını mükemmel biçimde perdeye taşıyor Krisha. Filmin künyesine baktığınızda amatör bir çalışma olduğunu anlıyorsunuz. Yönetmenin anne ve babasının evinde akrabalar ve aile dostları ve yönetmen Shults'la birlikte yan rollerde birkaç tanınmamış profesyonel isim var. Şükran günü ya da noel yemeği için toplanan ailelerin yaşadıkları dram ya da komedi türünde sayısız film ile izleyici önüne çıkmışken bilinen bir malzemeden denememiş bir gerilim/dram çıkarabilmek takdir edilmesi gereken bir başarı. Öykü ve oyunculuklar sağlamsa milyonlarca dolar dökerek altı boş görsel cambazlıklara kalkışmadan dokuz gün gibi kısa bir süre içerisinde böylesine bir filmin çekilebileceğini bilmek sinemanın geleceği adına hayli ümitlendirdi beni. 


Krisha - 2015

Yönetmen, Senarist, Kurgu: 
Trey Edward Shults

Oyuncular
Krisha Fairchild, Billie Fairchild, 
Robyn Fairchild, Victoria Fairchild, 
Alex Dobrenko, Chris Doubek, 
Bryan Casserly, Chase Joiet, 
Atheena Frizzell, Ausutine Frizzell, 
Olivia Grace Applegate, Rose Nelson, 
Bill Wise, ve Trey Edward Fairchild.

Görüntü Yönetmeni: 
Drew Daniels 

Müzik: 
Brian McOmber

Meraklısına Linkler:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlar