25 Ağustos 2009 Salı

Haydi Şimdi Bazı Eller Havaya

Orijinal şarkılar mı dediniz?

Orijinal video klipler mi dediniz?

Vardır belki ama bur coğrafyada değil.

Bu araklama merakını ilk olarak şu üç çömez yüzsüzce yüzümüze fırlatmışlardı; İzel - Çelik-Ercan. Üçlünün içindeki Ercan ve Çelik zaten yabancı şarkıların üzerine sözde esprili laflar döşenerek içinde yer aldıkları "Vitamin" ismindeki gruptaki eserleri ile başkasının melodisini alıp sahiplenme konusunda ne denli kural tanımaz olduklarını önceden ispat etmişlerdi. "Haydi Şimdi Bütün Eller Havaya" şarkısının tamamen bir karadeniz ezgisinden aşırma olduğunu karadenizli olmadığımız ve albümün içinde söz ve müzik hanelerinde grup elemanlarının isimleri yazdığı için bilememiştik. Volkan Konak aynı şarkıyı yöresel dil ile söylediğinde İÇE'nin nerden esinlendiğini öğrenmiştik.

Çalma çırpma merakı yıllardır sürüyor. Bazı önemli isimler devreye girdiği vakit sus pus olunuyor. 1988 yılında Erol Evgin 1988 albümünü yayınladı. Genelinde vasat diye nitelendirilebilecek bu albümde sözü ve müziği Reşat Özerdem'e ait olan "Geçer mi Böyle Bir Ömür" isimli şarkı diğerlerinin arasında sıyrılarak dikkat çekiyordu. Aynı yıl, bir kaç ay sonra bir kaç ay sonra Sezen Aksu 88 albümü yayınlandı. Bu albümdeki "El Gibi" isimli şarkı çok güzeldi, sözler etkileyiciydi. Melodisi ise Erol Evgin'in albümündeki şarkının tıpatıp aynısıydı. Betecisinin adı elbette değişmişti. Uzun yılara yayılmış arkadaşlık bir şarkı yüzünden sarsılmayacaktı elbette, Erol Evgin her zamanki tevazu ve centilmeniği ile geride kalmayı ve o güzel şarkıyı söylememeyi tercih etti. Konu örtbas edildi.

Bundan seneler sonra, Yeşim Salkım maddi gücün verdiği özgüven ile tam gaz albüm yapma kararı aldığında ilk olarak kendi yapım şirketini kurmuş ardından da kiraladığı aranjörlerle eline geçen besteleri yontturmaya başlamıştı. Kendi şirketinden çıkan ilk albümünden bir hit yakaladı: Deli Mavi. Akdeniz tınıları ile süslenmiş şarkı icracısının ara gazla ilerleyen sesine rağmen etkileyiciydi. Melodi tanıdıktı ama hemen tanıdıklığın nedeni aniden akla gelmiyordu. Kısa süre sonra melodinin aşinalığının sebebi ortaya çıktı. Meğer şarkı Enrico Macias'ın eski bir albümünden tıpatıp alıntılanmıştı. Ud ile çalınan intro bile alıntıydı. Sonradan düzenlemeyi yapan Ozan Çolakoğlu ve Yeşim Salkım açıklamada bulunup yaptıkları bestenin özgünlüğünden kuşku duyulmasının rakiplerinin şarkıcının sesini, güzelliğini, başarısını kıskanmasından başka bir şey olmadığını, bir benzerlik varsa dinleyicinin kendi benzetmesi olduğunu ileri sürmüştü. Dinleyiciler de yedi.

Alışkanlıklar 2000'li yıllarda da sürüyor. Popçu Özgün'ün bu sene çıkardığı albümündeki "Zilli" isimli şarkının Jennifer Lopez'in 2000 yılından beri dinlenen hiti "Let's Get Loud"un tıpkısının aynısı olduğunu ne bestecisi ve icracısı Özgün ne de düzenlemecisi Ozan Çolakoğlu kabul ediyor.


Çal, çırp, çal, dinlet yaklaşımından kurtulamayan sanatçısı, prodüktörü türk pop müziğinin içler acısı bir durumda olmasının en önemli nedeni. İşlerine gelince korsan cd, dvd satışına hönkürüp başkasının eserinin araklayıp altına imza atmaktan çekinmeyen bir zihniyet kısacası. Kendilerinden çalınınca şahin, başkasından istemem yan cebime yaptıklarında mübah. Ama bir şartla elbette, şarkıyı başka şarkıdan çaldıklarını asla kabul etmemek kaydıyla.

Lütfen Özgün'ün "Zilli"si ve ardından J-Lo'nun "Let's Get Loud"unu ardarda dinleyiniz.

7 yorum:

  1. ama sorulduğunda bunun adı çalmak değil "esinlenmek" oluyor...

    YanıtlaSil
  2. İki parçayıda dinledim. J-Lo'nun "Let's Get Loud ile Özgün'ün zilli ritimleri bile aynı. Bu kadar benzer olmaz. Resmi çalıntı.

    YanıtlaSil
  3. müzik kulağım sıfır olduğu halde ben bile farkı anlayamadım.bir kere daha dinleyeyyim bari.anlamakta zorluk çekiyrum

    YanıtlaSil
  4. güzel arakmış harbiden...

    YanıtlaSil
  5. Biliyorsun sende ki bu sessizliği sevmiyorum.

    YanıtlaSil
  6. sürekli ysbsncı müzik dinleyemeyen ben bile zillinin ritmiyle şarkının adını söyledim aaa ben bu şarkıyı duymuştum oldu :)
    Ama erol evginin şarkısını arayıp dinleyeceğim ....

    YanıtlaSil
  7. sezen aksu bu konuda uzman sayılır. Arabeks filminde şener şen'in söylediği "salla salla" yı aldı rakkas yaptı. Salla Salla kısımlarını aysel gürel yazmıştı.

    Yine aysel Gürel'in yazdığı mehmet ali erbil'in söylediği "oh nina na" ve samra sökmen'in söylediği "oh oh ne haber" , oh oh suyundanda oldu

    nükhet duru'nun mühür 97 albümündeki kapı eşiğinde ve sezen aksu'nun "ablam aşktan öldü"sünü arka arkaya dinleyin bakalım

    YanıtlaSil

Yorumlar