Çevrildiği
dönem seyirciyi sinemaya çekebilmek için magazin gazeteciğinin bütün
numaralarının sergilendiği, daha çekim aşamasından başlayarak film setinden
bilimum görüntü ve atmasyon haberin gazete okurlarına tez elden ulaştırıldığı bir film olan
"Kadın Hamlet"in gişesinin kağıt üzerinde tamah ettikleri kadar
başarılı olamayacağı montaj aşamasında yapımcılarının (Memduh ün, Fatma Girik,
Metin Erksan) idrak etmesiyle olmalı ki film "İntikam Meleği" adıyla gösterime
girdi. Sinema izleyicisinin alakasını cezbedemeyen film, çok zaman geçmeden
siyah/beyaz TRT televizyonundan yayınlandı. Cumartesi geceleri,
"Televizyonda Sinema" kuşağında sinema tarihinin önemli filmleri
izleyiciye sunulurken, ilk kez bir Türk filminin bu kuşakta yer alması
şaşırtıcıydı. Filmin tek enteresan tarafı yapımcılarının TRT yönetimi
üzerindeki tesirini göstermiş olmasıydı. Berbat bir filmi kimbilir ne hatır
uğruna yayınlamayı seçmişlerdi.
Seneler
sonra, tahammül ve tahayyül sınırlarımı sonuna dek zorlamak pahasına filmi
yeniden izledim. Babasının hayaleti
Hamlet'e, "beni amcan öldürdü der". Amcasının artık annesi ile evli
olması babasını iki misli tedirgin etmekte bu sebeple ikide birde hortlamaktadır.
Hayalet, kızı Hamlet'i intikamını alması için görevlendirir. Hamlet bu sırrı
babasının sadık hizmetkarı ile paylaşır. Amcası ve onun suç ortağı olan öz
annesin suçlarını itiraf edinceye dek deli rolü yapacaktır. Buraya kadar
bildiğimiz Hamlet ama bundan sonrası akla seza anlar resmi geçidine dönüşüyor.
Hamlet elinde borazanıyla ormanda gezerken kırlık alanda resim yapan Orhan’ın
(Ophelia) görür ve yapmakta olduğu tabloyu yalnızca görüneni resmettiği için
mahveder, zaten içine kapanık ve naif olan Orhan daha da içine kapanır ve
hayata küser; Hamlet uyuyan anne ve
amcasına ayna tutarak onlara içyüzlerini göstermeye çalışır; duvarları olmayan
odasında "Makber"i dinlerken yanına gelenleri "kapıyı çalmadan
içeriye girmeye utanmıyor musunuz?" azarlar; olmayan bir orkestrayı
enstrümanları kendinden geçmiş bir biçimde, dahası elleri pençe pençe vaziyette
yönetir gibi yapar, dünya hapishanesi dediği bir kafesin içinden arkadaşları
ile karşılaşır.
Abartılı
oyunculuklar, derme çatma dekorlar, habire kılık değiştiren bir baş oyuncu,
sahneler arasında neden sonuç ilişkisinin olmayışı, birbirini takip eden
sahneler arasındaki mantık ayrılıkları bu filmi izlenmesi zor hale getiriyor.
Metin
Erksan'ın kendisine özgü bir sinema dili vardı ancak öyle sanıyorum ki bu
filmde doğrudan bir yanlış tasarlanmış yüksek gişe hasılatı planının kurbanı
olmuş. Yapaylık ve gösteriş yapma çabası filmin ruhunu eke geçirmiş. Kadın
Hamlet boyundan büyük laflar eden sakil bir film.
İntikam
Meleği, Kadın Hamlet - 1976
Yönetmen:
Metin Erksan
Senaryo:
Metin Erksan
(W. Shakespeare'in Hamlet adlı tiyatro eserinden)
Oyuncular:
Fatma Girik,
Reha Yurdakul,
Sevda Ferdağ,
Ahmet Sezerel,
Nevra Serezli,
Çoşkun
Göğen,
Orçun Sonat,
Görüntü
Yönetmeni:
Cahit Engin
Kurgu:
Süleyman Karakaya
Müzik:
Timur
Selçuk (Pireli Şarkı),
Dimitri Şostakoviç,
Meraklısına Filmden Sahneler:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlar