3 Eylül 2014 Çarşamba

Eskidi Bu Ayaklar Sizi Gidi Dünya Cicişleri!

Bankacılığın beni en şaşırtan yönü kıdemlilerin bilgiyi işe yeni başlayandan gizlemeye kalkışmaları olmuştu. Emekliliklerine gün sayan bu insanlar "bildiklerini yeni yetmelerden saklayıp kendi pozisyonunu riske atmama stratejisine" yapışır kalırlardı. Dahası yapılması gerekenleri yanlış gösterip, sonra da hata yaptı diyerek yeni olanı küçük düşürmeyi denemeye kadar vardıranları da olurdu. Papazın beslenme programını zaman zaman değiştirmesi misali her gürbüz genç her gün aynı kazığı yemiyor elbette. Bu gibi olaylarla 1985 - 1986'da karşılaştım. Stajyerliğim sona erdikten ve iş değiştirdikten sonra bu sahte tiplerden çok sayıda gördüm, tongaya basma sayım ise minimuma indi. Yapı Kredi Bankası'nda geçirdiğim yıllar bana bilhassa babacan pozlu ya da anaç tavırlı insanlardaki sahtelikleri şıp diye tanımayı öğretti. Benzer hinlikleri başka meslek dallarında gözlemlemiş arkadaşlarım da oldu sonra.


Çok karşılaştım benzeri tipler ile. Mesela, en basit bir konuda sözümona yardımcı olacak gibi yapar ama yanlış bilgi verirler (Üstelik herhangi bir yardım talebiniz yok iken). Sonra da numaradan şaşarlar. Kendiliklerinden telefon açıp güya bir fırsat tenezzül buyuruyormuş gibi yaparlar, mamafih bu önerileri hep asılsız çıkar. Hiç değişmez bu sinsilik, meslek dalı değişse de. Bu tip münzevirlerin fırsat önerilerine "hı" dediysem de geçiştirmek maksadı ile dedim, dikkate almadım. Bunların oyunlarında ciğer sallamayı başardıkları kedi asla olmadım. Ciğerin değil bunların mundar olduğunu bildim. İlgisiz durduğunuzda kendilerine yeni oyuncu aramayı akıl edebiliyor bazısı. Nasıl bir yaşama bağlanma metoduysa artık, yararlı olmak için başka yöntemlerin olduğundan habersiz tüketilen ömürlere ne demeli?

Bazı mimikler, ses tonundaki değişiklikler ele veriyor bu sahteleri. Yıllar geçtikçe, seçilen kelimelere bakarak samimiyetin gerçekliğini tanır hale gelebiliyorsunuz.



Üzerinden neredeyse 30 sene geçtikten sonra... bugün... aylar evvel ortaya attığım bir fikre o zaman soğuk bakanların, aynı sözleri bir başkası ettiğinde nasıl beğendiklerini görmek beni şaşırtmadı. Çünkü bu "cevval yürek"lerin sahteliklerini çok evvel yüzlerinden, kelimelerinden okumuş ve lüzumu bulunmayan insanlar çöplüğüne dökmüştüm vicdanımda. Bu kadar netlikle göründüklerini bilmiyor olmaları ve numaraya devam etmeleri zavallılıktan başka bir şey değil. Ortadasınız, sahteliğinizi gizleyemiyorsunuz. İşte bu yüzden gülünçsünüz.


3 yorum:

  1. Deneyimlerini kendinden sonrakilere aktarma dürtüsü insanın doğasında vardır oysa. Fakat dediğiniz gibi davranarak doğa kanunlarını alt üst eden insanlar(!) ne kadar çok gerçekten:)

    YanıtlaSil
  2. Bahsettiğin tiplerden her yerde var Vladimir, yılların deneyimiyle ortaya çıkmış süzme bilginin o kadar çabul el değiştirmemesini anlayabilirim de, yanlış yönlendirmek... 'gölge etme başka ihsan istemem' dedirtiyor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kadar sinsi ki bu tipler, gizli kapaklı olmak önemli, çoğu yeni insan bir müddet tahammül gösteriyor daha rtamı çözmemiş oluyor çünkü. Anında yüzleşirsen bir müddet pısıyorlar, uzak kalıyorlar :) Cİnslik tür tür :)

      Sil

Yorumlar